داوران
داوری یک مقاله نوشتهشده توسط همکاران علمی یک امتیاز محسوب میشود. با این حال، این یک مسئولیت زمانبر است. بنابراین، هیئت تحریریه الحکمة و المعنویة، نویسندگان و خوانندگان، قدردان پذیرش این مسئولیت و تعهد شما هستند. الحکمة و المعنویة از فرآیند داوری همتا به صورت دو سوکور پیروی میکند که سریع، منصفانه بوده و کیفیت بالای مقالات منتشرشده را تضمین مینماید. در این راستا، الحکمة و المعنویة به داورانی نیاز دارد که بتوانند نظرات عمیق و مفیدی را در مورد مقالات ارسال شده در بازه زمانی تعیینشده توسط سردبیر ارائه دهند. حفظ الحکمة و المعنویة به عنوان یک مجله علمی با کیفیت بالا، وابسته به داورانی با تخصص بالا و توانایی بیطرفی، انصاف و بینش در ارزیابی مقالات است.
مسئولیتهای داوران
(http://publicationethics.org/files/u7140/Peer%20review%20guidelines.pdf)
اگر سردبیر الحکمة و المعنویة یا دستیار سردبیر از شما برای داوری یک مقاله دعوت کردهاند، لطفاً موارد زیر را در نظر بگیرید:
- مقاله را به صورت انتقادی اما سازنده داوری کرده و نظرات مفصلی را برای کمک به نویسندگان در بهبود اثرشان ارائه دهید.
- در صورت لزوم، چندین نسخه از مقاله را بررسی نمایید.
- ارائه تمام اطلاعات مورد نیاز در مهلتهای تعیینشده.
- ارائه توصیههایی به سردبیر در مورد مناسب بودن مقاله برای انتشار در مجله.
- اعلام هرگونه تعارض منافع بالقوه نسبت به نویسندگان یا محتوای مقاله به سردبیر.
- گزارش احتمالی سوءرفتارهای پژوهشی.
- پیشنهاد داوران جایگزین در صورتی که به هر دلیلی نتوانند مقاله را بررسی کنند.
- برخورد با مقاله به عنوان یک سند محرمانه.
- عدم استفاده از اثر توصیفشده در مقاله.
- عدم ارتباط مستقیم با نویسندگان، در صورت شناسایی آنان.
- عدم شناسایی خود به نویسندگان.
- محول نکردن مقاله به داور دیگر.
- اطمینان از اینکه مقاله دارای کیفیت بالا و اثر اصیل است.
- اطلاعرسانی به سردبیر در صورت اطلاع از درحال بررسی بودن مقاله در هر نشریه دیگر.
- نوشتن گزارش داوری فقط به زبان عربی.
- نگارش تفسیر برای انتشار در ارتباط با مقاله بررسیشده.
مواردی که باید در حین داوری یک مقاله بررسی شوند:
- نوآوری
- اصالت
- قابلیت اطمینان علمی
- مشارکت ارزشمند در علم
- افزودن جنبههای جدید به حوزه مطالعاتی موجود
- جنبههای اخلاقی
- ساختار مقاله ارسالشده و ارتباط آن با راهنمای نویسندگان
- مراجع ارائهشده برای اثبات محتوا
- دستور زبان، نشانهگذاری و املا
- سوءرفتار علمی